Blog
Andrei Negruța: N-AȘ VREA CA POLITICIENII DE LA GUVERNARE SĂ SE COMPORTE «КАК КРЫСЫ В БОЧКЕ»
Interviu cu Andrei Negruţa, autor al programului social „Protecţie şi Prosperitate”, pentru "Almanah Politic - 2020"
„PLANURILE DE VIITOR SUNT LEGATE DIRECT DE NECESITATEA DE A ASIGURA CETĂȚENILOR UN NIVEL DE TRAI DECENT!”
Interviu cu Andrei Negruţa, Preşedintele Asociaţiei obşteşti „Cetăţeanul – Temelia Statului” (CETESTA), autor al programului social „Protecţie şi Prosperitate”
ESTE LOC ÎN MOLDOVA PENTRU NOI PROIECTE POLITICE?
E şi aceasta o întrebare pe care o aud des de la cetăţeni, în cadrul întâlnirilor periodice pe care le avem, la fel ca şi întrebarea la care am încercat să dau răspuns în precedenta mea postare – cea despre situaţia opoziţiei din Moldova.
UNDE A DISPĂRUT OPOZIŢIA DIN MOLDOVA?
Este o întrebare care se aude tot mai frecvent în societate, deseori fiindu-mi adresată inclusiv mie. De aceea, am decis să fac un mic exerciţiu care să ne ajute să facem claritate la acest capitol. Însă, înainte de aceasta aş dori să remarc (cu riscul de a supăra pe cineva) că într-adevăr opoziţia din Moldova practic a dispărut. Iată argumentele:
PRIORITĂȚI IMPORTANTE PENTRU GUVERNUL ION CHICU
Republica Moldova are un nou Guvern, condus de Premierul Ion Chicu. În timp ce unii se grăbesc să critice Guvernul, deşi el abia a fost învestit în funcţie, alţii formulează anumite aşteptări în raport cu el. Eu fac parte din a doua categorie şi în acest material îmi voi expune viziunea referitor la priorităţile pe care ar trebui să le aibă noul Executiv. Apropo, aceste priorităţi rămân aceleaşi ca şi acum mai bine de cinci luni când în funcţie era investit Guvernul Sandu. Or, în această perioadă nimic nu s-a schimbat.
DE CE ACTUALA COALIŢIE DE GUVERNARE, CEL PUȚIN, TREBUIE REFORMATĂ
În ultimul timp, toţi se întreabă cât va mai rezista coaliţia de guvernare. Aceasta pentru că disputele şi acuzaţiile reciproce dintre componentele ei demult au depăşit cadrul coaliţiei, „inundând” întreg spaţiul public. În timp ce blocul ACUM vine tot cu noi şi noi acuzaţii în adresa PSRM şi personal a Preşedintelui Igor Dodon, socialiştii, din contra, aruncă săgeţi în direcţia blocului, demonstrând că acesta e responsabil pentru că starea de lucruri din ţară nu doar că nu se îmbunătăţeşte, ci, pe alocuri, chiar se înrăutăţeşte.
Direcțiile principale de implementare a Ministerului Economiei și Infrastructurii din Republica Moldova
Atragerea investitorilor europeni cu tehnologii moderne și know-how în diferite domenii care ar contribui la creșterea economiei Republicii Moldova, pentru a aduce produsele moldovenești la standardele europene, garantându-le competitivitatea pe piețele occidentale conformitate cu Acordul de asociere cu UE) și pe piețele CSI;
Principalele probleme ale municipiului Chișinău
Autorităţile administraţiei publice locale, securitatea și supremația legii
1.1. Un nivel sporit de politizare a funcției de primar și a activităților autorităților administrației publice locale (misiunea principală a administraţiei publică locală este înlocuită);
DE CE SITUAŢIA ÎN RM NU ARE CUM SĂ SE SCHIMBE DUPĂ ALEGERILE LOCALE GENERALE
Cu riscul de a-i supăra pe unii, voi afirma, totuşi, că, indiferent de promisiunile făcute de candidaţi în alegerile locale generale din acest an, indiferent de capacităţile lor, situaţia din ţară nu se va schimba în bine în anii următori. Adică, localităţile, în special cele rurale, vor rămâne subdezvoltate şi nu vor oferi acele minime condiţii care sunt necesare pentru a putea afirma că există măcar o bază cât de cât pentru o ulterioară prosperare.
DESPRE CE NU VORBESC CANDIDAŢII LA PRIMĂRIA CAPITALEI
În calitate de Preşedinte al Asociaţiei obşteşti „Protecţie şi Prosperitate”, urmăresc cu mare atenţie ofertele electorale ale pretendenţilor la Primăria capitalei. Fiind în contact permanent cu locuitorii capitalei, cunosc problemele cu care se confruntă ei nu din auzite, şi mă interesează în ce măsură se regăsesc ele, dar şi mai important, soluţiile pentru aceste probleme, în ofertele candidaţilor.
CE AȘ FI FĂCUT ÎN PRIMELE 100 DE ZILE ÎN CALITATE DE PRIM-MINISTRU
Membrii guvernului, la fel ca și prim-ministrul Maia Sandu, au prezentat rapoarte triumfătoare despre rezultatele obținute în primele 100 de zile de activitate. În același timp, opoziția a venit cu rapoarte de alternativă în care au fost subliniate eșecurile guvernului din această perioadă. Eu am decis să propun o altă abordare și să menționez, ce aș fi făcut eu în această perioadă, dacă aș fi ocupat funcția de prim-ministru.
„SPERANȚE SPULBERATE” SAU DE CE PLEACĂ OAMENII DIN MOLDOVA
Statisticile organizaţiilor internaţionale sunt îngrijorătoare – zilnic din Republica Moldova pleacă pentru totdeauna 106 oameni. Potrivit unor informaţii neconfirmate deocamdată oficial, numărul celor care pleacă este mult mai mare în realitate. Şi pleacă preponderent oameni apţi de muncă, adică cei care sunt forţa motrice a economiei oricărui stat, a oricărei societăţi moderne. Astfel, ne îndreptăm cu paşi mari spre o catastrofă de nivel statal, iar în câteva decenii Moldova ar putea rămânea practic fără locuitori. Puţinii locuitori pe care-i vom avea vor fi bătrânii, cărora nu va avea cine să le achite o pensie. De aceea, întrebarea: De ce pleacă oamenii din Moldova? – este una de maximă importanţă, or de răspunsul la ea depinde decisiv viitorul ţării.
DILEMĂ DE NIVEL NAŢIONAL: CE FACEM CU ARMATA?
Pe data de 3 septembrie, în Republica Moldova se marchează Ziua Armatei Naţionale. Este o sărbătoare importantă, deoarece Armata joacă un rol important în fiecare stat, inclusiv în Republica Moldova. Şi anume acest rol pe care îl joacă (sau, mai bine zis, ar trebui să-l joace) Armata Naţională mă determină să vin cu unele reflecţii.
Despre Independenţă puţin mai altfel
De regulă, cu ocazia Zilei Independenţei Republicii Moldova se publică materiale mai mult sau mai puţin pozitive. A devenit un fel de tradiţie, în special printre politicieni. Eu am decis să deviez puţin de la această tradiţie şi să spun lucrurilor pe nume. În primul rând, pentru că aşa sunt eu – un om deschis, care tot timpul spune lucrurilor pe nume. În al doilea rând, pentru că, sincer cred că, dacă nu vom vorbi despre probleme în termeni reali, niciodată nu le vom putea soluţiona.
CE PAŞI TREBUIE SĂ ÎNTREPRINDĂ NEÎNTÂRZIAT NOUL GUVERN?
Deja de mai bine de două luni Republica Moldova are un nou Guvern, iar această perioadă a fost marcată în mare parte de demisii/demiteri şi de promovarea unor legi care fie aveau drept scop anularea unor măsuri întreprinse de fostul Guvern, fie reieşeau din angajamentele faţă de partenerii externi. Până acum însă nu am văzut şi nu am auzit nici o aluzie la careva strategie sau program de stat pe care ar vrea să-l implementeze noul Guvern.
În schimb, am auzit declaraţiile unor parlamentari şi miniştri că nu se aşteptau la dificultăţile pe care le-au întâmpinat. Avem de-a face fie cu incapacitatea de a aprecia corect situaţia, fie cu supra apecierea propriilor capacităţi.
DESPRE EUROINTEGRAȚIE
В этом году исполняется 10 лет европейскому вектору развития Республики Молдова и пять лет со дня подписания Соглашения об ассоциации с ЕС. Прошло достаточно времени, чтобы обсудить, что произошло в этот период, и подвести предварительные итоги евроинтеграции.
GÂNDEȘTE
Живя вне Молдовы, я всегда интересовался тем, что здесь происходило и следил за местными событиями, накладывая на все происходящее свой опыт и знания особенностей социального, экономического и политического устройства в России и Германии.